Kerst en Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu Kerst en Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu

Kerst en Bali

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

13 December 2016 | Indonesië, Denpasar

Er word volop kerst gevierd in Wamena, elke school en elke kerk en elke instantie viert kerst en ik word voor elke kerstviering ongeveer uitgenodigd. Erg grappig heb onderhand al 6x kerst gevierd. Maar nu vierde ook de school STKIP Kerst 2x zelfs, 1x voor alleen de studenten en 1x voor iedereen. De eerste was woensdag en ik kreeg een mooi cadeau van een van de meisjes van de school, een paar armbanden, echte culturele dingentjes, een ketting met een varkenstand eraan en een traditionele tas. Erg gaaf allemaal. Maar vrijdag hadden we de echte kerstviering en ik moest dansen na de viering en dat hadden we met 2 andere studenten goed voorbereid.

De kerstversiering was erg gaaf, veel verschillende optredens en speeches was erg mooi. Aan het eind mochten wij gaan dansen. Aggus, Henkie en ik hadden onze gezichten half geverfd en zo kwamen we binnen haha best wel grappig, ik ben helemaal geen danser maar dit was best wel gaaf. Alleen halverwege viel de muziek weg en moesten we stoppen, wel jammer. Na thuisgekomen bleek die verf niet echt bedoelt te zijn voor je gezicht maar was het gewoon grondverf ofzo, pittig moeilijk eraf te krijgen haha.

De volgende dag vroeg naar het vliegveld gebracht door Pak Sepi, de opzichter van de slaapkamers waar alle studenten slapen. Na nu is het zo dat in Wamena als het slecht weer is de vliegtuigen gewoon niet opstijgen. Dat is dan te gevaarlijk. En zelfs als het bewolkt is blijven ze vaak aan de grond. Wij hadden de vlucht van 6.15 naar Jayapura en dan om 9.25 naar Bali. We waren erg bang dat we onze vlucht in Jayapura zouden missen omdat het zo bewolkt was in Wamena. Maar het ging allemaal goed en er zat waarschijnlijk een zeer ervaren piloot achter het stuur want het was erg bewolkt maar hij vloog er gewoon doorheen. Na super he waren we toch op tijd.

We hadden ons ticket bij Garuda geboekt, de beste maatschappij van Indonesië. Blijkt dat dat vliegtuig naar Bali 2 uur vertraging heeft! Manmanman dat was echt balen. Na 2 uur wachten bleek die nog eens 2 uur vertraging te hebben, jahaa lekker is dat. Nagoed eindelijk na 4 uur wachten konden we eindelijk vertrekken naar Bali. We zouden nog en tussenstop hebben in Timika voor 30 min. maar dat werd uiteindelijk ook nog eens 1,5 uur. dus uiteindelijk 5 uur te laat.

In Bali aangekomen werden we opgehaald door een vriend van de directeur van onze school in Wamena. Die had een gratis verblijf gefikst in Kuta, een grote stad in Bali. Naa helemaal super deze mensen. Heerlijke slaapkamer en ze zijn te vriendelijk gewoon. Elke ochtend staan er schalen met geschild fruit en stapels boterhammen. En elke avond willen ze dat we in hun restaurant eten en dan betalen ze alles. Echt wauw gewoon. Zo kan je idd wel erg goedkoop op vakantie.

Zondag naar een mooie kerk geweest, in het midden van de stad. Ook weer erg vriendelijke mensen in de kerk daar. Ik moest gaan staan en mezelf voorstellen aan de rest van de kerk. En daarna gaf iedereen die om me heen zat een hand en welkom sir welkom so nice you are here. Haha krijg je wel een goed gevoel bij bij zo’n kerk.

Daarna de stad een beetje verkent, we mochten natuurlijk de scooter gebruiken van onze gastheer. Buiten de stad had je een paar mooie rijstvelden, echt een plaatje maar wel erg toeristisch. En ja hoor eindelijk weer een biertje gedronken, zoo lang geleden. Het is meer dan 3 maanden geleden dat ik voor het laatst alcohol gedronken heb. Het bier heet hier Bintang, dat is de Indonesische versie van Heineken.

En wat hier weer opvalt is dat veel mensen bedelen of kleine prullaria verkopen om geld te verdienen. Na ik zeg dan altijd dat ik geen geld bij me heb in het indonesisch maar 1 vrouwtje begon helemaal te schelden hoe gierig ik wel niet was haha. Echt zwaar awkward en wat nog raarder was en echt alle toeristen keken haha ze had geen bovenkleding aan en ze begon helemaal aan mijn arm te trekken manmanman dat was echt ff heeel raar.

Middags bij de Macdonalds gegeten, hmmm dat is zooo lekker na 3 maanden Indonesisch eten, altijd rijst of noedels. Nee nu gewoon weer eens een dikke bigmac echt heerlijk. Die avond weer gegeten in het restaurant van onze gastheer. Wat eens superkerel. En zijn vrouw ook trouwens echt hele leuke mensen.

Ze hebben 3 kinderen, 2 jongens en een meisje en die werken ook vaak in het restaurant, ze spreken niet heel goed Engels en dat is erg grappig. Voor mij is het wel goed want zo kan ik mijn bahasa Indonesia een beetje bijspijkeren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 28 Sept. 2016
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 15430

Voorgaande reizen:

28 September 2016 - 22 Maart 2017

Stage Indonesie

Landen bezocht: