Fastfood en blue fire - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu Fastfood en blue fire - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu

Fastfood en blue fire

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

19 December 2016 | Indonesië, Denpasar

Maandag heerlijk wat stranden bezocht, die zijn allemaal erg mooi in Bali maar gigantisch crowded. En je ziet echt op elke hoek van de straat een blanke staan. Haha zoo anders dan in Papoea daar heb je er zoo weinig, en de mensen hier kijken helemaal niet meer op van een blanke, dat is in Papoea wel anders. Die middag in de KFC gegeten, ooh dat is toch zoo heerlijk dat je weer ff gewoon kan schranzen bij een fastfoodrestaurant. In Wamena heb je geen een plek waar je een hamburger of een pizza kan kopen. Dat vind ik wel echt top aan Bali, gewoon lekker westers eten.

Die avond dronken we nog ff een biertje op het strand om van de zonsondergang te genieten, die is hier al om 6 uur, lekker vroeg dus. Daar kwamen we een Australiër tegen die met een Indonesische vrouw getrouwd was. Erg grappig, die Australier sprak alleen Engels maar zijn vrouw daarentegen sprak natuurlijk vloeiend Indonesisch en ook vloeiend Nederlands en Engels. Dus wanneer ze met mij aan het praten was, sprak ze Nederlands, tegen Mars (huisgenootje) sprak ze Indonesisch en tegen haar man Engels. Haha erg gezellig stel, ze betaalde ook alles aan het einde van de avond wat natuurlijk helemaal niet verkeerd was.

Dinsdag naar een Hindoetempel geweest ergens midden in de bergen van Bali. En echt waar hoor die Indonesiërs kan ik af en toe echt wel schieten. Ze rekenen overal, voor elke attractie extra wanneer je een buitenlander bent. Dus alle locals kunnen overal erg goedkoop naar binnen maar buitenlanders moeten giga veel betalen. Maar haha daar hebben we nu een oplossing voor. Iedereen denkt dat Mars mijn gids is en dat ik een hele rijke witte dude ben omdat ik m’n eigen gids heb. En aangezien gidsen overal gratis naar binnen mogen, komt Mars dus overal gratis naar binnen. En dat haalt de kosten natuurlijk nogal naar beneden. Die tempel was erg mooi, lag aan een meer midden in de bergen. Erg gaaf om te zien.

Ergens in de gebouwen van de tempel werd een dienst gehouden en ik kon dat net zien door een hekwerk. Er zaten allemaal jongens in een wit gewaad te bidden maar haha zoo grappig, eentje nam z’n geloof niet zo nauw en sloeg een kruisje voor de grap toen hij mij zag staan. Haha midden in de dienst. Dat is het zelfde als ik Allah akbar roep in onze kerk ofzo, word ook niet echt geapprecieerd.

Die avond lekker een sateetje gegeten voor 50 cent aan de kant van de weg, het eten is hier stukken goedkoper dan in Wamena. En ze hadden hier een goeie oplossing om de kooltjes van de BBQ aan te blazen. Ze hadden gewoon een oude koelmotor uit een auto gesloopt en aan de rand van de BBQ vast gelast en die blies te hele tijd de kooltjes aan. Erg handig natuurlijk, hoef je niet meer de blazen of de wapperen met een papiertje.

De rest van de week nog een aantal stranden bezocht en toeristische trekpleisters. Bali is erg gaaf maar ik denk dat ik het na die paar dagen ook echt wel weer gezien had daar. Te toeristisch voor mij.

Die vrijdag met een zwaar luxe taxi van Bali naar Java gereden. Het was een reis van 6 uur, zelfs nog met een pond over de zee naar het andere eiland. Dit hele grapje kostte ons 9 euro p.p. naa daar kan je dat niet voor laten toch haha. In Java verbleven we in een villa, aan het strand met uitzicht op het eiland Bali voor, niet schrikken, ook 9 euro per nacht.

Hier zouden we onze collega ontmoeten die ook naar deze plek zou reizen om een beroemde vulkaan te bezoeken hier in de buurt.
Naa erg gezellig om onze collega weer te zien, ze had haar broertje meegenomen en w zouden dan met z´n 4en naar de vulkaan hiken. Ze had wat vrienden in de stad Banyuwangi waar we verbleven en die zouden ons naar het hoogste punt brengen met de auto. Na zo gezegd zo gedaan, het was een trip van 2 uur rijden naar het beginpunt van de hike naar de vulkaan. Maar ongeveer 10 km voordat we bij dat punt aankwamen begaf de koppeling van de auto het. Dat was ook niet heel gek want die kerel kon absoluut niet rijden. Hij reed gewoon continue op z’n koppeling, het leek wel oftie z’n koppeling de hele weg een beetje intrapte. Nagoed ik dacht, die zal wel weten wat die doet, maar niet dus.

We konden dus de laatste 10 km lopen naar boven. En dat was opzich nog niet zo heel erg. De jungle was supermooi en overal slingerde er apen over je hoofd heen, slingerend van boom naar boom. Erg mooie tocht.
Uiteindelijk aangekomen bij het beginpunt van de hike naar de vulkaan, die zou ook nog 3 uur duren, blijkt dat het hek dicht is en dat niemand er door mocht. Er was waarschijnlijk te veel gas in de vulkaan dus we mochten pas naar binnen om 1 uur ´s nachts. En het was pas 4 uur ´s middags. Naa mochten we daar dus gaan wachten 9 uur lang. Er was een heel tentenkamp opgebouwd van allemaal winkeltjes die dingetjes verkochten aan toeristen die daar langs kwamen. En ook veel mensen hadden zelf een tent meegebracht zodat ze nog ff konden pitten voordat ze de vulkaan ingingen.

Na ik was ook erg moe en wilde ook nog ff pitten en het is daar al om 6 uur donker is en voor de rest niks was er niks te doen daar. Er waren gelukkig wat gasten die me uitnodigden om in hun tent te slapen en dat heb ik ook gedaan. Haha dat was echt vreselijk, veel te klein tentje, met 10 man dr in. Iedereen sliep gewoon op de grond. Maargoed ik had ook geen keus want ze waarschuwden dat er een agressieve zwarte panter gesignaleerd was dichtbij het tentenkamp die al eerder mensen had aangevallen. Dus iedereen moest dicht bij elkaar blijven en niet alleen ergens naartoe lopen. Naa ik durfde bijna niet meer buiten de pissen.

Om 1 uur ging het hek open en konden alle mensen de tocht beginnen naar de krater. Ik had natuurlijk niet nagedacht en ik had geen gasmasker gekocht. Na daar kreeg ik me ff spijt van toen ik die krater inging. De krater was giga groot en had in het midden een azuurblauw kratermeer. En wat een gaaf uitzicht, nog nooit zoiets gezien, nog nooit in een vulkaan geweest überhaupt. Het leek wel een soort horrorfilm, overal hing een soort mist en de stenen waren zwart en sommige weer geel, erg apart. Ook alle bomen waren half afgebrand en als je dat ziet in combi met de mist dan ziet dat er heel eng uit haha. En je bent daar bijna alleen, in de middle of nowhere echt een superaparte ervaring.

Het was ongeveer nog 1 uur afdalen langs de kraterwand naar beneden. Na een half uurtje kwam de eerste wolk geel sulfaatgas al langsdrijven. Manmanman dat is me ff ranzig, je adem stokt gewoon, je kan niet meer normaal ademen, dat spul bijt in je ogen en in je keel, je hele mond is in 1 sec. kurkdroog echt verschrikkelijk. Maargoed ik moest doorzetten want beneden in de krater kon je blauw vuur zien. Dit is de enige vulkaan ter wereld waar je dit fenomeen kan zien.

Na nog 3 wolken gas en giga veel kuchbuien en rochels kwamen we eindelijk aan bij het blauwe vuur. Naa absoluut de moeite waard. Supergaaf om te zien. er komen gewoon vlammen van 5 meter uit de grond, helemaal blauw. Bizar hoe dat kan en ook echt overal zag je die vlammen. Maar na een poosje kwam de zoveelste gele wolk weer aangedreven dus toen had ik er echt genoeg van, genoeg van de rotzooi ingeademd, liet een dag later nog steeds sulfaatboertjes.

Terug in het dal was het ongeveer 6 uur sochtends, we hadden honger, we waren moe en we wilden naar huis. Maaar de auto was er natuurlijk niet omdat die kapot was. Dus we konden naar huis gaan liften. Maar gelukkig neemt iedereen hier graag een witte kerel mee dus die lift was zo gefikst. De chauffeur nodigde ons zelfs uit in z´n huis voor een ontbijtje en daarna reed die nog een omweg van 20 min. om ons voor de deur van de villa af te zetten. Echt waar wat een gastvrijheid en vriendelijkheid hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 28 Sept. 2016
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 15428

Voorgaande reizen:

28 September 2016 - 22 Maart 2017

Stage Indonesie

Landen bezocht: