Jalan jalan en Chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu Jalan jalan en Chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu

Jalan jalan en Chinees nieuwjaar

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

30 Januari 2017 | Indonesië, Wamena

Zaterdag voor het eerst als een echte Papoea lekker gejalan jalant. Ik ken nu steeds meer mensen in de stad dus ik had niets te doen, dus pakte ik mn scooter en ging ik gewoon op pad zonder enig doel. Dat is ook wat jalan jalan betekend volgens mij. Eerst gegeten bij Daniel, dat is de oom van Jeffry, die bezit een restaurantje en een winkeltje. Altijd erg gezellig daar. Daarna door naar Pak Calvin, die heeft ook een winkeltje. Daar is het ook altijd druk en gezellig maar dan allemaal Papoea’s. Daar kwam ik Kaka red tegen (Rahel is haar echte naam) en zij is leraar op de school STKIP. En die was net jarig geweest en gelukkig had ik net een hele zak snoep gekocht dus die kon ik haar mooi cadeau doen.

Daarna naar Arie en Ariskan gegaan, dat zijn matties van Jeffry, Jeffry slaapt volgens mij nu ook in hun winkel. Arie en Ariskan runnen een elektronicazaakje, ze zijn gewone werknemers met een maandloon. Het is een piepklein winkeltje en achterin hebben ze een wc en daarnaast hebben ze heel provisorisch een extra verdieping gemaakt om te kunnen slapen. De begane grond hebben ze nodig om apparaten op te slaan. Echt heel klein allemaal en dan slapen ze met 4 man op dat zoldertje. Ik denk dat het 2 bij 3 meter is ongeveer.

Nadat ik daar geweest was werd ik uitgenodigd om Chinees nieuwjaar te vieren bij wat vrienden van mijn vrienden. Een collega van de school geeft altijd Engelse les aan een jongentje van 10 en zijn moeder is Chinees, vandaar dat ze daar Chinees nieuwjaar vieren. Zijn vader bezit 2 restaurants, na absoluut voor mij een van de beste restaurants in Wamena. Iedereen zit buiten onder soort afdakjes, alles is superleuk ingericht, er is vaak live music en het eten is supergoed, alleen ook superduur. Maargoed ik ben een vriend van een vriend dus dan ben je ook gelijk hun vriend. Erg gezellig avond, de moeder van dat jongentje kon zelfs een beetje Nederlands praten omdat ze wat familie in Nederland had wonen. Het restaurant heet ook Hollandia.

Zondagochtend met Jeffry en zijn vrienden op pad gegaan. We zouden naar een mooie rivier gaan ongeveer 30 min. rijden vanuit Wamena. Een paar jongens zijn taxidriver en hadden dus 2 taxibusjes geregeld. Na dat zijn van die schriele Suzuki busjes die elk moment uit elkaar kunnen vallen. Maargoed we hadden in ieder geval vervoer want er gingen 15 mensen mee. Na 20 minuten gereden te hebben kwamen aan bij een grote aardverschuiving. De berg daar gewoon letterlijk gespleten en alles is naar beneden gekomen. Het is al een aantal jaar geleden gebeurt maar nog steeds ziet dat er erg indrukwekkend uit. Overal liggen keien en rotsen en veel modderig zand. We moesten dus met die gammele wagentjes over de aardverschuiving rijden. En die was echt giga groot, misschien wel 2 kilometer breed en 50 kilometer lang. Naa dat rijden over die aardverschuiving ging natuurlijk voor geen meter, die busjes zaten om de haverklap vast en dus besloten we om ergens anders naartoe te gaan.

Na 30 minuten rijden kwamen we aan bij een bos ergens halverwege een bergweggentje, daar bevond zich een waterval, midden in het bos, echt een supergave plek. Heerlijk gezwommen onder die waterval en lekker gepicknickt daar. De vrienden van jeffry hadden maaltijden gekocht met rijst en kip. Dat is ook echt het enige wat ze hier eten volgens mij. Rijst met kip of rijst met vis of noedels met kip of noedels met vis. Af en toe word je helemaal gek van de rijst en noedels hier. Zie er echt naar uit om weer eens zalm in roomsaus te eten met tagliatelle of gewoon lasagne. Aah dat mis ik echt haha.

Na het middageten weer teruggegaan naar de stad, daar was ik precies op tijd om naar de kerk te gaan in de MAF base. ’s Avonds nog een heerlijke martabak gekocht (een giga loempia) die zijn hier dan weer wel echt heerlijk. En toen was de week alweer voorbij, de tijd gaat erg snel hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 28 Sept. 2016
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 15436

Voorgaande reizen:

28 September 2016 - 22 Maart 2017

Stage Indonesie

Landen bezocht: