Eerste volle week Wamena - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu Eerste volle week Wamena - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Tim - WaarBenJij.nu

Eerste volle week Wamena

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

10 Oktober 2016 | Indonesië, Wamena

Zondagochtend bij Jacomien en Pieter een preek geluisterd en in de middag kolonisten van Catan gespeeld met hun en de kinderen. s’ Middags naar de internationale bijeenkomst geweest. Erg interessant, mensen vanuit de hele wereld waren aanwezig.

Maandag was mijn eerste echte doordeweekse dag in Wamena. De dag begon met de weekopening in de school. De directeur vertelde tegen alle studenten nog een erg grappig verhaal. Iedereen lag helemaal in de deuk. Bleek het over mij te gaan. Ik had nogal een grappige taalfout gemaakt toen ik bij de directeur mocht komen eten. Er liep daar een puppy en ik dacht wel te weten wat het woord voor puppy was in het Indonesisch. Ik zij anjing énak, maar het moest zijn anjing anak. Wat letterlijk vertaald hond klein betekend. Anjing énak betekend letterlijk vertaald hond lekker. Ze dachten daar dus dat ik erg van hondenvlees hield haha, zeker puppy vlees. Maar ik had de kinderen van de directeur toch maar duidelijk gemaakt dat ik het hondje niet op wilde eten.

Dinsdag zijn we ‘s ochtends vroeg een uurtje naar een schooltje gegaan met allemaal kleine kinderen. Erg gaaf om te zien hoe ze daar Engels leren en leren rekenen. Ze vonden me allemaal erg interessant en wanneer ik een les bijwoonde stonden de kinderen van buiten het lokaal door alle scheurtjes en gaten mee te kijken.

‘s Middags naar de stad gegaan om het hoofdkantoor van de school te bezoeken en de financiële stand van zaken te bekijken van de organisatie. Buiten de school in de stad zag ik allemaal kleine straatkindertjes en ik was erg geschokt toen ik een klein mannetje nog jonger dan Ezra(8 jaar) een flinke toeter zag roken, gewoon hoppa over z’n longen. En als je wat langer naar ze bleef kijken zag je ze allemaal lijm snuiven en op een soort rode tabak kauwen. En al die kinderen waren zeker jonger dan 8 jaar.

En dan heb je het fenomeen scooter rijden. Het is niet zo heel moeilijk in Nederland maar hier gaat het net fftjes wat anders. Ik heb een scooter gekregen om mezelf te kunnen verplaatsen, ideaal natuurlijk maar soms levensgevaarlijk. Op een normale rit naar de stad moet je de hele tijd kinderen, fietsers, kampvuurtjes, gaten, auto’s, vrachtauto’s, scooters en rijdende eetstalletjes zien te ontwijken met een gangetje van 60 km per uur. Zorgt af en toe voor levensgevaarlijke situaties maar wel lachen, dan is het gebruiken van de weg in Nederland echt gewoon heel saai vergeleken met dit.

Vandaag voor het eerst kretek gerookt, manmanman wat zijn dat aparte sigaretten. Ze draaien dan door de shag een paar kruidnagels. Superzoete sigaretten krijg je dan, met zo’n zoet smaakje in je mond. Erg apart.

En de elektriciteit is weer is uitgevallen. Dus dat word koude havermout eten en koud douchen. De hele stad zit dan zomaar de hele ochtend zonder stroom. Kan gewoon.

Zaterdag op pad gegaan met een student, hij wilde graag zijn geboortedorpje laten zien. Allemaal lange rieten hutjes. Met deurtjes van 50 cm. hoog. Ik weet nog steeds niet hoe ik mezelf daar ingewurmt heb maar het was gelukt. En binnen in de hut zat de vader van die student te wachten met een lekker stukje varkensvlees met erg veel vliegen erop. En die vader bied mij dat stuk vlees heel serieus aan. En iedereen vol verwachting kijken hoe ik dat nou eens op zou eten. Was echt ff een awkward momentje maar ik heb het toch afgeslagen. Als ik dat had gegeten had ik op de eerste emergency flight terug naar Nederland gekund. Maar toch nog wat zoete aardappelen gegeten. Die waren best lekker en die moest je zelf nog pellen, dat was dus iets veiliger voedsel.

Later die dag zijn we naar de Blue river gegaan. Was erg apart. Dat water was echt onnatuurlijk blauw (misschien lozen ze er wel wat chemicaliën in) maar wel erg lekker in gezwommen. En altijd als je ergens gaat zwemmen als blanke dan is er altijd al 1 kindje naar het dichtstbijzijnde dorpje gerend om alle kinderen op te trommelen om te komen kijken. Want dat gebeurt natuurlijk niet elke dag. Dus als je gaat zwemmen sta je tussen een grote schare kinderen die alles nauwlettend in de gaten houden. Erg fijn zwemmen dus.

Zondag naar een Indonesische kerk geweest. Bizar wat een pracht en praal in die kerk. De hele stad hangt van ellende aan elkaar maar deze kerk was gebouwd van de duurste materialen. De preekstoel was ook een klein beetje apart. Dat was een groot boek(bijbel) waar 2 handen uitkwamen die een bloem vasthielden en in die bloem stond dan weer de dominee te preken.

Smiddags naar een vleermuizengrot gegaan met wat studenten. Door die grot stroomt een rivier en je kan dus een heel stuk die grot inlopen. Ook bizar mooi daar. En wederom een hele schare kinderen natuurlijk. Die dronken allemaal uit die rivier, die was echt heel vies en bruin maar goed ik denk dat die kinderen iets betere weerstand hebben dan ik.

Later die middag zijn we naar de internationale dienst geweest op de MAF-base in hartje Wamena. Was erg gezellig met al die witte mensen. Is toch wel lekker dat daar ook nog een soort ‘witte’ gemeenschap is, waar je je plannen kan delen, waar iedereen je snapt en waar de cultuur bijna hetzelfde is.

Ik zet trouwens mijn foto’s, zover dat lukt, allemaal op Instagram dus wil je die zien moet je me ff opzoeken, mijn instanaam is timnees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 28 Sept. 2016
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 15458

Voorgaande reizen:

28 September 2016 - 22 Maart 2017

Stage Indonesie

Landen bezocht: